Pages

Thursday, July 29, 2010

Menghilangkan Rasa gugup ketika bercakap di khalayak



  • Create your own style
Cipta gaya tersendiri. Berlatih depan cermin untuk buat gaya dan ekspresi muka yg menarik untuk dilihat oleh org ramai ketika di khalayak. Cara ini mmbuatkn you nmpk lebih stedy dan cool... contohnye, Karam Sigh Walia, menggunakan tangan sebagai doronagn ketika berbicara. Orang x kn nmpak kite gelabah...trust me! STYLE IN COMMUNICATE make you look good! mcm Shah Rukh Khan @ Tendou Souji.

  • Sentiasa senyum
Jgn tunjukkan muka masam, that will hidden your 'macho @ beauty' face! Jgn kisah ape org ckp....senyum buat org jadi selesa dn gembira dgn kita. Org akan tidak selesa jika kita menmpakkan muka yg 'toye' @ tidak senyum ketika di khlayak. 'Senyum' akn mengubah persepsi seseorng trhdp kita...My ThEoRy....Cari jln untuk senyum sebelum bercakap di khalayak.


  • Yakin terhadap diri sendiri.
Sampai bile kite harus takut untuk brcakap di khlayak? Mase mule2 dulu, form 1 saye amt takut dn gugup untuk mmberi ucapan di hdpn kelas. Lama-kelamaan, saye rase rasa gugup itu hilang dsbbkan 'confident' yg tinggi terhadap diri sendiri! BELIEVE IN YOURSELF! BuatKN org rase hepi dn bangga dengan kebolehan kite untuk bercakap di khalayak.

  • Berselawat
Cara yg terbaik menurut Islam. Sebelum bercakap di khalayak, praktiskan selawat. Ia akan memudhkan mulut untuk berbicara tnpa sebarang kegugupan dn gementar. CUBE TRY TEST! Lebih-lebih lagi, kite akn rase mudah untuk bercakap & org lain akn senang memehami ape yg kite sampaikan.

That's all. 

No comments:

Post a Comment