Pages

Friday, March 4, 2011

Ujian Allah tanda Kasih-Nya~

"Alamak tertinggal kunci rumah pulak..."

Mengeluh sendirian. Hmm..aku berfikir masa yang bakal berlalu. Kebetulannya housemates juga tidak ada di rumah. Paling awal pun lagi 1 jam setengah mereka mungkin akan pulang.

Haih...

Aku terus berfikir. Hmm...ada penyesalan di atas kecuaian yang berlaku.

Rancangnya hendak study tadi. Tapi nampaknya sudah tidak dapat diteruskan niat murni ini.

Aku merenung sekeliling rumah, mencari-cari ruang-ruang yang boleh ditembusi. Hampa. Semuanya dikunci.

Rumahku dikunci

Haih...

"Camne la nak buat ni!" keluhku sendirian.

Ting!!

Tiba-tiba aku teringat pesan Mr. X.

[I]"You can't change the past, but you can ruin the present by worrying about the future."[/I]

Kenapa perlu untuk aku berkira-kira masa yang akan berlalu. Pastinya tidak dapat aku tebus kembali. Paling bijak untuk aku merancang masa sekarang.

Dari sibuk memikirkan 1 jam yang bakal hilang, elok aku memikirkan 3 jam yang bakal menjelang dan bertindak sekarang!

Peristiwa yang menarik dan cukup bermakna untuk diriku. Menjadi kebiasaan kita terbawa-bawa dengan penyesalan. Bukan salah cuma jangan keterlaluan. Fokus kepada apa yang kita ada sekarang jauh lebih mantap dari membiarkan kerisauan memenuhi kotak pemikiran.

Pastinya setiap kita telah diberikan Allah akan masa kita. Istilah tidak cukup masa perlu direnung kembali sebab Allah itu Maha Mengetahui. Allah tidak akan memberikan sesuatu kepada kita melainkan sesuai dengan kemampuan kita, maka masa yang telah diberikan oleh Allah kepada kita sememangnya cukup untuk kita. Masa itu tidak cukup andai  kita sibuk membuangnya.

Fikir-fikirkan.


Sumber: iluvislam.com                            

No comments:

Post a Comment